بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

این بلاگ با هدف رشد و فراگیر شدن دات نت نیوک در بین فارسی زبانان و مرجع کاملی برای شروع دات نت نیوک ، یادگیری، دانلود ماژول و اسکین، ماژول نویسی و فارسی سازی و اخبار روزانه آن خواهد بود

نویسندگان

بیشتر کاربران معمولا به این موضوع که چقدر راحت می‌توانند کیفیت تصویر بهتری را روی نمایشگر خود داشته باشند توجهی نمی‌کنند. اگر می‌خواهید در بازی‌ها و نمایش فیلم‌ها تصویر واقعی‌تری را ببینید با ما همراه باشید.

معمولا روش مرسوم این است که جعبه‌ی مانیتور را باز می‌کنید و کابل‌های آن را متصل می‌کنید و این کارِ ساده ، تمام چیزی است که مرحله‌ی نصب مانیتور را تشکیل می‌دهد. اما بهتر است بدانید که بیشتر اوقات تنظیمات پیش فرض مانیتور روی بهترین حالت نیست و بهترین تصویر را نمایش نمی‌دهد. خبر خوب آن است که سیستم عامل ویندوز می‌تواند به شما در ایجاد بالانس مناسب روی تصویر نمایشگر بدون نیاز به نرم‌افزارهای گران قیمت کمک کند. گیمرها مثل حرفه‌ای‌ها یا گرافیست‌ها به آن حد از بازسازیِ کامل و طبیعی طیف رنگ‌ها روی نمایشگر نیاز ندارند، همین که در بازی‌ها و مخصوصا در صحنه‌های تاریک یا شب هنگام تصویری واضح و شفاف روی نمایشگر داشته باشیم و جزییات و کاراکترها قابل دیدن باشند کفایت می‌کند.

باز کردن و راه اندازی مانیتور کاری فراتر از اتصال به سیستم است

باز کردن و راه اندازی مانیتور کاری فراتر از اتصال به سیستم است

آماده شوید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که با منوی تنظیمات نمایشگر خود آشنا شوید. این تنظیمات معمولا در مدل‌های مختلف بسیار متفاوت و به طرز نا امید کننده‌ای هم دردسرساز هستند. قبل از این که شروع به کالیبره کردن مانیتور کنید بهتر است آن را برای حدود ٢٠ دقیقه روشن بگذارید تا منبع نور پس‌زمینه‌ی آن کاملا گرم شود و راندمان با ثباتی پیدا کند. پس از آن می‌توانید در تنظیمات مانیتور خود کَند و کاو کنید. در بین گزینه‌های آن عنوانی برای ریست کردن تنظیمات نمایشگر یا Reset To Factory Setting وجود دارد، آن را پیدا کنید و کار را با بازگرداندن تنظیمات مانیتور به حالت پیش فرض کارخانه آغاز کنید.

بازگرداندن تنظیمات کارخانه برای ترکیب رنگ مانیتور

بازگرداندن تنظیمات کارخانه برای ترکیب رنگ مانیتور

تعیین وضعیت کنید

حال که نمایشگر به حالت پیش فرض خود باز‌گشته است، زمان آن است که مطمئن شوید جای درستی در مقابل آن نشسته‌اید. در واقع با داشتن زاویه‌ی دید محدود در پنل‌های نمایشگر TN، بسیار مهم است که محل قرار‌گیری آنها نسبت به چشمان شما مناسب باشد. اگر مانیتور شما پنلی از نوع IPS داشته باشد اوضاع به بدی کار با پنل TN نیست اما باز هم زاویه‌ی دید مناسب نسبت به نمایشگر برای یک کالیبره‌ی دقیق لازم است. وضعیت مانیتور را جوری تنظیم کنید که وقتی که بصورت عادی جلوی مانیتور می‌نشینید، لبه‌ی بالایی نمایشگر شما در امتداد دید مستقیم چشمان‌تان قرار گیرد، موردی که نباید در هنگام کار با نمایشگر فراموش کرد. مورد بعدی هم ممکن است کمی مبتدیانه به نظر برسد، اما از اینکه مانیتور و تنظیمات درایور گرافیکی در حال کار کردن در رزولوشن اصلی خود هستند هم مطمئن شوید.

وضعیت صحیح نشستن در مقابل نمایشگر و زاویه ی دید مناسب

وضعیت صحیح نشستن در مقابل نمایشگر و زاویه ی دید مناسب

شروع کنید

سیستم عامل ویندوز برنامه‌ی کالیبره کردن اختصاصی خودش را دارد اما پیدا کردن آن کار راحتی نیست. بهترین کار این است که به سادگی بخش Control Panel ویندوز را باز کنید و در درون ناحیه‌ی ورود متن در گوشه ی بالای پنجره برای جستجو عبارت ‘calibrate’ را تایپ کنید. این کار باعث نشان دادن برنامه‌ی Calibrate display colour خواهد شد; روی آن کلیک کنید. اگر بیش از یک نمایشگر دارید باید این برنامه را روی تک تک آنها اجرا کنید به این صورت که پنجره‌ی برنامه‌ی کالیبره را روی هر کدام از مانیتورها بکشید و مراحل برنامه را تا آخر دنبال کنید.

مسیر یافتن برنامه‌ی کالیبره کردن مانیتور در ویندوز

مسیر یافتن برنامه‌ی کالیبره کردن مانیتور در ویندوز

تنظیم گاما

اولین کاری که در این برنامه باید انجام دهید بازی کردن با تنظیمات گامای سیستم است. این کار چیزی مثل تنظیم کردن کنتراست و روشنایی صفحه در آن واحد است و شما را قادر می‌سازد که جزییات بیشتری را در محیط‌های سایه دار یا بیش از حد اشباع شده ببینید. راهنمای این برنامه به شما سه گزینه می‌دهد: “خیلی زیاد”، “خیلی کم” و “مناسب” . تنظیم زبانه‌ی گاما مانند حالت “مناسب” که در ابتدای این مرحله نمایش داده می‌شود مقدار گامای صفحه را روی سطح بهینه قرار خواهد داد. در واقع بهترین حالت زمانی است که دایره‌های میانی اشکال به سختی قابل دیده شدن باشند.

تنظیم گاما مطابق با شکل میانی

تنظیم گاما مطابق با شکل میانی

تنظیم روشنایی و کنتراست

اکنون می‌توانید به مرحله‌ی تنظیمات مجزای کنتراست و روشنایی هم بروید. اینجا جایی است که آشنایی شما با تنظیمات منوی OSD نمایشگر به کار خواهد آمد، چرا که باید با کنترل‌های اصلی نمایشگر خود هم درگیر شوید تا بتوانید کیفیت مطلوب را بدست آورید. همانند مرحله‌ی قبلی باز هم سه نمونه در اختیار خواهید داشت تا روشنایی و کنتراست ایده آل خود را بدست آورید. مطمئن شوید که بالانس مناسبی از روشنایی و کنتراست را در این مرحله مشاهده می‌کنید. تنظیم هر دو گزینه به شیوه‌ی یکسان صورت می‌گیرد.

تنظیم روشنایی و کنتراست مناسب

تنظیم روشنایی و کنتراست مناسب

سایه روشن‌ها

حالا به مرحله‌ی تنظیم رنگ (Colour balance) یا سایه روشن‌ها (grey Balance) وارد می‌شویم. در اینجا سه حالت روی زبانه برای انتخاب دارید که شامل رنگ‌های قرمز، سبز و آبی است، با کار کردن روی آنها مطمئن شوید که یک حالت سایه روشن یا خاکستری طبیعی را روی نمایشگر در حالِ مشاهده هستید و هیچ نشانه‌ای از سه رنگ اصلی در آن دیده نمی‌شود. اگر این تنظیمات هم راضی کننده بود در مرحله‌ی پایانی، شما شاهد صفحه‌ای خواهید بود که تنظیمات اولیه و تنظیماتی را که بدست آورده‌اید با هم مقایسه می‌کند. تنظیمات بدست آمده را ذخیره کنید و کار تمام است.

تنظیم درجه‌ی سه رنگ اصلی و سایه روشن ها

تنظیم درجه‌ی سه رنگ اصلی و سایه روشن ها

بررسی نتیجه

برای کالیبره کردن بهتر و دقیق‌تر نمایشگر خود همیشه می‌توانید به صفحات کارآمد و سودمند سایت www.lagom.nl هم سر بزنید. اگر می‌خواهید در یک سطح فنی‌تر مراحل کالیبره را انجام دهید بدون اینکه نیاز به خرید تجهیزات گران‌قیمت و آزمایشگاهیِ مخصوصِ کالیبره باشد، در سایت TFTCentral پروفایل اختصاصی نمایشگرهای مختلف را بررسی کنید . آنها در سایت خود پروفایل اختصاصی کالیبره شده برای صدها مدل مانیتور را ارائه کرده‌اند که می‌توانید آنها را دانلود و نصب کنید. به دنبال مدل مانیتور خود جستجو کنید و اگر آن را یافتید پروفایل ICC مربوطه را دانلود و نصب کنید. راهنمای مرحله به مرحله‌ی نصب پروفایل در پایین همان صفحه قرار دارد. اما بطور خلاصه، این‌بار هم در Control Panel عبارت Color Management را جستجو کنید و پروفایل دانلود شده را از طریق این برنامه به عنوان پروفایل اصلی نمایشگر تعیین کنید. (به خاطر داشته باشید که قبل از تمام این مراحل مدل مانیتور شما باید توسط ویندوز شناخته شده باشد، اگر درایوری همراه مانیتور بوده آن را نصب کنید و یا درایور آن را از سایت سازنده دانلود کنید)

مراحل نصب پروفایل مانیتور در ویندوز
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی