بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

این بلاگ با هدف رشد و فراگیر شدن دات نت نیوک در بین فارسی زبانان و مرجع کاملی برای شروع دات نت نیوک ، یادگیری، دانلود ماژول و اسکین، ماژول نویسی و فارسی سازی و اخبار روزانه آن خواهد بود

نویسندگان

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

نبرد مرورگرها: اج، کروم، فایرفاکس، سافاری، اپرا، اینترنت اکسپلورر و ویوالدی (بخش دوم - پایانی)

در بخش دوم نبرد مرورگرها بار دیگر به مقایسه‌ی آن‌ها از جنبه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

افزونه‌ها و امکانات اضافه

امکانات ارائه شده در هر مرورگر باعث ایجاد تفاوت اصلی بین آن‌ها می‌شود. هر مرورگر در این لیست، ویژگی‌های خاص خود را دارد که می‌توان از فروشگاه اختصاصی برای افزونه‌های آن‌ها و ابزارهای مختلف دیگر که در هر مرورگر ارائه می‌شود، اشاره کرد.

کروم

کروم

برای توسعه دهندگان افزونه‌های مرورگرها، گوگل‌کروم یک نقطه آغازین به حساب می‌آید. اگر افزونه‌ای برای مرورگرهای مختلف ارائه شده باشد، به احتمال زیاد می‌توانید آن را برای کروم نیز بیابید. همچنین بیشتر افزونه‌ها ابتدا برای کروم و سپس برای دیگر مرورگرها عرضه می‌شوند. علاوه بر این، کروم دارای یکسری اپلیکیشن نیز هست که می‌توان با استفاده از آن‌ها امکاناتی که در برخی از اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل‌ها ارائه شده را در اختیار داشت. با توجه به این موضوع جای تعجب نیست که کروم از نظر همخوانی با سرویس‌هایی نظیر جیمیل، گوگل‌درایور و ... بهترین هماهنگی را داشته باشد. اگر اپلیکیشن‌های تحت وب برایتان اهمیت دارند، می‌توان گفت گوگل‌کروم یک انتخاب بسیار خوب برای شما به حساب می‌آید.

دانلود گوگل کروم

فایرفاکس

فایرفاکس

همانند کروم، فایرفاکس نیز در طی بازه‌های زمانی شش‌هفته‌ای برزورسانی می‌شود و این مرورگر نیز هم اکنون افزونه‌های بسیار خوبی را در دسترس کاربرانش قرار می‌دهد. برخی از افزونه‌های قدیمی این مرورگر با نسخه جدید آن همخوانی ندارند و در حال حاضر همانطور که اشاره کردیم بیشتر افزونه‌ها ابتدا برای کروم و سپس برای فایرفاکس عرضه می‌شوند. با این وجود اما، تعدادی افزونه اختصاصی نیز فقط برای فایرفاکس توسعه داده شده‌اند. امکان مشاهده PDF از جمله قابلیت‌هایی است که در هسته فایرفاکس ارائه شده و این مورد یک امکان بسیار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۵۰

نبرد مرورگرها: کروم، فایرفاکس، سافاری، اپرا، اینترنت اکسپلورر، اج و ویوالدی (بخش اول)

مشخصا گوگل کروم یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای حال حاضر است. این مرورگر سرعت بالایی دارد و افزونه‌های مختلفی برای آن توسعه داده شده است. هم اکنون می‌توان گفت ما در عصر طلایی مرورگرها زندگی می‌کنیم و کاربران انتخاب‌های مناسبی پیش روی خود دارند. پس از یک دهه بالاخره مایکروسافت مرورگر اج را جایگزین اینترنت‌اکسپلورر کرد. اج در کنار IE در ویندوز ۱۰ عرضه شده است. موزیلا فایرفاکس و اپرا نیز همچنان به صورت مداوم ویژگی‌های خود را بهبود می‌دهند و نیز قابلیت‌های جدیدی را اضافه می‌کنند. این در حالی است که سافاری بر استفاده پرقدرت تمرکز کرده و به دلایل مهمی به عنوان مرورگر پیشفرض کاربران مک در نظر گرفته شده است. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، یک بازیگر جدید نیز در این زمینه وجود دارد که ویوالدی (Vivaldi) نام دارد. این مرورگر طراحی مینیمالی داشته و تقریبا می‌توان همه بخش‌هایش را شخصی‌سازی کرد.

با انتخاب هر کدام از این مرورگرها نمی‌توان گفت که انتخاب شما اشتباه است، اما قطعا تفاوت‌هایی در آن‌ها وجود دارد که در صورت دانستن این تفاوت‌ها احتمالا می‌توان تصمیم بهتری در انتخاب مرورگر گرفت.

نصب، بروزرسانی و تطبیق‌پذیری

روش نصب تمامی مرورگرها تقریبا مشابه است. کاربران می‌توانند مرورگر مورد نظر خود را از وب‌سایت‌های رسمی آن‌ها دانلود کنند. البته همانطور که اشاره شد، برخی از مرورگر‌ها نظیر اینترنت اکسپلورر، اج و سافاری به صورت پیش‌فرض در سیستم‌عامل ویندوز و مک ارائه می‌شوند. البته حجم اکثر مرورگرها کم است و می‌توان در مدت کوتاهی نصب به دانلود آن‌ها اقدام کرد.

در زیر می‌توانید تطبیق‌پذیری مرورگرهای مورد بحث را مشاهده کنید.

  • گوگل کروم: ویندوز، مک OS X و لینوکس
  • موزیلا فایرفاکس: ویندوز، مک OS X و لینوکس
  • اینترنت اکسپلورر: ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی
  • سافاری: مک OS X (نسخه ویندوز دیگر پشتیبانی نمی‌شود)
  • اپرا: ویندوز، مک OS X و لینوکس
  • اج: در حال حاضر فقط برای ویندوز ۱۰ عرضه شده است و برای نسخه‌های قبلی ویندوز نیز در دسترس نیست
  • ویوالدی: ویندوز، مک OS X و لینوکس
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۴۸