بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

این بلاگ با هدف رشد و فراگیر شدن دات نت نیوک در بین فارسی زبانان و مرجع کاملی برای شروع دات نت نیوک ، یادگیری، دانلود ماژول و اسکین، ماژول نویسی و فارسی سازی و اخبار روزانه آن خواهد بود

نویسندگان

چگونه رتبه سایت خود را در Google افزایش دهید؟

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۵ ب.ظ


http://www.jefmedia.ie/uploads/blogs/blog_553859fdc561c4.jpg

برای افزایش رتبه اینترتی پرتال خود اولین نکته دونستن موارد مربوط به سئو می باشد، حال:

● SEO چیست؟

سئو مخفف واژه های SEARCH ENGINE OPTIMIAZTION است که معنی آن «بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو» است. بهینه سازی سایت برای کلیدواژه ای خاص انجام می شود. کلیدواژه عبارتی است که در گوگل جست و جو می شود که می تواند شامل یک یا چند کلمه باشد.

 

وقتی صفحه ای از سایت مان را برای کلیدواژه ای بهینه کنیم، وقتی فردی آن کلیدواژه را در گوگل جست و جو کرد سایت ما در اولین نتایج جست و جو ظاهر می شود و در نتیجه ترافیک سایت افزایش می یابد.

نکته مهم آن است که سئو بر هر صفحه سایت اعمال می شود و هر صفحه سایت مان می تواند رتبه ای متفاوت از دید گوگل داشته باشد. وقتی از صفحه خاصی از سایت صحبت نمی شود و به بهینه سازی اشاره می شود معمولا منظور، بهینه سازی صفحه اصلی سایت است.

 

● چرا سایت را برای گوگل بهینه کنیم؟

 

هر سایتی برای موفقیت به بازدیدکننده نیاز دارد و یکی از بهترین روش های جذب بازدیدکنندگان با کیفیت، هدایت افرادی است که خودشان دنبال مطلب سایتمان هستند و در گوگل به جست و جو می پردازند. حال چرا در مباحث بهینه سازی سایت بیشتر درباره گوگل صحبت می شود؟

زیرا تعداد جست و جوهایی که در گوگل انجام می شود بیشتر از ۶ برابر مجموع تمامی جست و جوهایی است که در موتورهای جست و جوی دیگر مانند یاهو و... انجام می شود. نکته دیگر آن است که اصول بهینه سازی سایت در موتورهای جست و جو تقریبا مشابه هستند، بنابراین اگر سایت را برای گوگل بهینه کنید، معمولا در موتورهای جست و جوی دیگر نیز رتبه خوبی خواهید داشت.

 

● نتایج طبیعی و نتایج تبلیغاتی گوگل

 

همان طور که می دانید برای دیده شدن در اولین نتایج جست و جوی گوگل دو راه وجود دارد. یک راه پرداخت مبلغی به گوگل برای نمایش تبلیغ شما در ستون سمت راست نتایج جستجو است.

گوگل سیستم تبلیغاتی پیشرفته ای دارد که ADWORDS نام دارد و درآمد اصلی گوگل از این راه است. شما می توانید متن تبلیغاتی کوتاهی تعریف کنید و هرگاه کسی واژه موردنظر شما را جست و جو کرد، تبلغ شما را ببیند.

 

راه دیگر قرار گرفتن در اولین نتایج طبیعی گوگل است. برای این کار لازم نیست پولی بپردازید و باید بر بهینه سازی سایت کار کنید. نتایج طبیعی همان نتایج جست و جو هستند که در ستون سمت چپ گوگل نمایش داده می شوند و هر روز با آن ها سروکار داریم.

ولی موضوع مهم آن است که اهمیت این دو مکان یعنی نتایج طیبعی و نتایج تبلیغاتی یکسان نیست. طبق بررسی هایی که در سال ۲۰۱۰ توسط یک شرکت معروف آمریکایی انجام شده، کمتر از ۵ درصد جستجوگران بر نتایج تبلیغاتی کلیک می کنند، ولی حدود ۴۵ درصد آنها بر اولین نتیجه جست و جوی طبیعی گوگل کلیک می کنند.

 

پس اگر در کلیدواژه موردنظر اولین نتیجه جست و جوی گوگل باشیم از هر ۱۰۰ جستجوگر ۴۵ نفر وارد سایت ما خواهند شد، درحالی که حداکثر ۵ نفر از طریق لینک های تبلیغاتی وارد سایت می شوند. ترافیک ایجادشده از نتایج طبیعی، ۹ برابر ترافیک حاصل از تبلیغ در گوگل است و همین موضوع اهمیت و ارزش بهینه سازی سایت را نشان می دهد. یکبار دیگر تکرار می کنیم ترافیک ایجاد شده از نتایج طبیعی رایگان است!

● بهینه سازی سایت شامل چه کارهایی است?

بهینه سازی سایت به دو بخش عمده تقسیم می شود.

 

۱ – تغییرات داخل سایت یا بهینه سازی صفحات سایت

۲ – بهینه سازی در خارج از سایت

 

بهینه سازی صفحات سایت همان ایجاد تغییرات در محتویات و کد صفحات و کلا تمام تغییراتی است که در سایت مان انجام می دهیم. بهینه سازی خارج از سایت با ایجاد لینک های باارزش از سایت های دیگر به سایت ما و چند کار دیگر انجام می شود که خود مبحث بسیار گسترده ای است.

حال شاید این سوال پیش بیاید که کدام مهم تر است؟ اگر درمورد ایران صحبت کنیم، بسیاری از وب سایت ها به طور حرفه ای بر بهینه سازی سایت شان کار نمی کنند و در بسیاری از کلیدواژه ها رقابت خیلی تنگاتنگ نیست.

 

اولین گام بهینه سازی، کار بر صفحات سایت است. وقتی صفحات سایت را به اندازه کافی بهبود ببخشیم معمولا تغییر قابل توجهی در رتبه سایت ما ایجاد می شود و حتی شاید در اولین نتایج گوگل قرار بگیریم. سپس می توانیم به بهینه سازی در خارج از سایت یا همان لینک سازی بپردازیم. البته در بهینه سازی حرفه ای حتما باید بر دو مورد نیز کار کنیم.

● انتخاب کلیدواژه مناسب

اولین و مهم ترین قدم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو انتخاب کلیدواژه های مناسب است. البته شاید بهتر باشد برای شروع بر یک کلیدواژه تمرکز کنیم و سپس تعداد کلیدواژه ها را افزایش دهیم.

 

بدترین اتفاق ممکن در بهینه سازی سایت آن است که سایت تان برای یک کلیدواژه نامناسب بهینه شده باشد. فرض کنید رستوران جدیدی راه اندازی کرده اید که نامش «رستوران آناناس» است. اگر سایت خود را برای کلیدواژه «رستوران آناناس» بهینه کنید این کار احتمالا هیچ تاثیری در افزایش ترافیک سایت نخواهد داشت، زیرا در ماه شاید یک نفر هم این کلیدواژه را جست و جو نکند. البته اگر بعدها که رستوران خیلی معروف شد شاید این کلیدواژه مناسب باشد.

برای انتخاب کلیدواژه مناسب می توانیم خود را جای کاربر اینترنتی قرار دهیم و سپس فکر کنیم که اگر دنبال محصولات و خدمات سایت مان بودیم کدام کلیدواژه ها را جست و جو می کردیم. بهتر است کلیدواژه ها را دقیق تر و محدودتر کنیم. مثلا اگر کار شرکت ما طراحی سایت است و در تهران فعالیت می کنیم شاید در ابتدای کار کلیدواژه «طراحی سایت تهران» کلیدواژه ای بهتر از «طراحی سایت» باشد.

 

پس از انتخاب و فهرست کردن کلیدواژه های مناسب، قدم بعدی آن است که دریابیم کدام کلیدواژه ها بیشتر جست و جو می شوند. شرکت گوگل برای این کار ابزار رایگان و قدرتمندی را در اختیارمان قرار می دهد.

کافی است در گوگل کلمات KEYWORD TOOL را جست و جو کنیم و اولین نتیجه جست و جو را انتخاب کنیم. در این صورت به صفحه ای از گوگل دسترسی پیدا می کنیم که می توان با تایپ کلیدواژه موردنظر، تعداد جست و جوهای انجام شده در ماه را مشاهده کرد. همچنین گوگل کلیدواژه های مرتبط را پیشنهاد می کند.

 

البته ابزار کلیدواژه گوگل اطلاعات بسیار کاملی در اختیار شما قرار می دهد، مثلا میزان رقابت بر کلیدواژه موردنظر، تعداد جست و جوها از منطقه دلخواه و تعداد جست و جوهای انجام شده در ماه های قبل بخشی از این اطلاعات است. با استفاده از ابن ابزار می توانیم کلیدواژه های متداول تر را اتخاب کنیم.

اگر واقع بین باشیم در بهترین حالت ممکن که قرار گرفتن در اولین نتیجه جست و جو است، شاید یک سوم جست و جوها به سایت ما ختم شود. مثلا اگر کلیدواژه انتخابی ما در ماه ۱۰۰۰ بار جست و جو می شود، در حالت رویاریی شاید حدود ۳۰۰ بازدیدکننده ایجاد شود که عدد بسیار کمی است. بنابراین احتمالا چنین کلیدواژه ای ارزش بهینه سازی ندارد و بهتر است به دنبال واژه های دیگری باشیم که در ماه حداقل چند ده هزار بار جست و جو می شوند.

 

برای یافتن بهترین کلیدواژه های ممکن باید از مشتریانی که در بازار هدف قرار دارند شناخت کافی داشته باشیم و با علاقه مندی ها و مشکلات آنها به اندازه کافی آشنا باشیم.

همچنین بهتر است کار را با کلیدواژه هایی شروع کنیم که رقابت شدیدی بر آنها وجود ندارد. بهینه کردن سایت برای کلیدواژه های مرکب که شامل چندین واژه هستند معمولا آسان تر است زیرا وارد رقابت با افراد کمتری می شویم.

 

پس از انتخاب کلیدوازه های موردنظر باید این کلیدواژه ها را در سایت اعمال کنیم. در شماره بعد به چند روش ساده و کاربردی برای بهینه سازی صفحات سایت برای کلیدواژه انتخاب شده می پردازیم.

سایت مپ چیست؟

موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، از نرم افزاری به نام روبوت یا اسپایدر (عنکبوت) برای جمع آوری اطلاعات موجود در وب استفاده می کنند. آنها به محض اینکه سایتی را پیدا کردند، متن صفحات را می خوانند و لینک ها را دنبال می کنند. همه مدیران سایتها تلاش می کنند تا میزان مراجعه عنکبوت به سایت و زمان حضور آن در سایت خود را افزایش دهند. در این مورد مقالات دیگری در تالار گفتگوی سایت میکرو رایانه وجود دارد. هر چه عنکبوت بیشتر به سایت مراجعه کند، بهتر است زیرا همواره از آخرین تغییرات اعمال شده در محتوای سایت با خبر می شود.

 

Google Sitemaps
عنکبوت های موتورهای جستجو به راحتی رد لینک های صفحات پویا (dynamic) را نمی گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقالات تالار گفتگوی سایت میکرو رایانه مراجعه نمایید. این بدان معنی است که در صورتی که وب سایت شما شامل صفحاتی پویاست امکان ثبت نشدن بعضی از صفحات آن در موتورهای جستجو وجود دارد. در این هنگام است که Google Sitemaps به کمک شما می آید و کار معرفی چنین لینکهایی را انجام می دهد.

وجود چنین تکنیکی به هیچ عنوان به این معنی نیست که نحوه کار سنتی موتور جستجوگر گوگل از بین می رود. این تکنیک تنها روشی برای تسریع در عمل جمع آوری اطلاعات سایت ها است و مجهز نبودن سایت ها به این ابزار به عنوان ضعف وب سایت مذکور تلقی نمی شود.

برنامه Google Sitemaps به صورت مجانی عرضه شده است و باید به این نکته توجه نمود که استفاده از آن به هیچ عنوان در رتبه وب سایت شما در نتایج گوگل تاثیری نخواهد داشت. این برنامه در راستای اهداف شرکت گوگل طراحی شده است و امید آن می رود که با استفاده از آن نتایج سودمندی به هنگام جستجوی وب مشاهده گردد.

لازم به ذکر است Google Sitemaps هنوز به عنوان ابزار رسمی معرفی نگردیده و تنها نسخه بتای آن معرفی شده است.

 

نحوه استفاده از Google Sitemaps
برای استفاده از این ابزار، طی مراحل زیر الزامی است:

۱٫ ساخت sitemap معتبر
۲٫ اضافه کردن sitemap مذکور به حساب کاربری خود در Google Sitemaps
3. به روز نمودن فایل sitemap خود به هنگام تغییر در سایت خود

استفاده از Google Sitemaps برای همه وب سایت ها امکان پذیر است. لذا چه سایت شما در برگیرنده یک صفحه است و چه شامل میلیونها صفحه پویاست این روش برای معرفی وب سایت تان به موتورهای جستجو توصیه می گردد.

 

ساخت sitemap
جهت ساخت sitemap سایت خود چندین راه وجود دارد. در زیر به بعضی از این راه ها اشاره شده است:
۱٫ در صورتی که لیست صفحات موجود در وب سایت خود را در فایل متنی خاصی ذخیره کرده اید، می توانید از نرم افزار Google Sitemap Generator برای sitemap سایت استفاده نمایید.

۲٫ در صورتی که امکان استفاده از نرم افزار Google Sitemap Generator را ندارید (برای مثال اگر زبان Python بر سرور شما نصب نمی باشد)، می توانید از نرم افزارهای جانبی دیگر استفاده نمایید.

۳٫ همچنین امکان آماده سازی sitemap به صورت دستی و بر اساس پروتکل sitemap نیز وجود دارد.
برای مشاهده sitemap نمونه شرکت گوگل به اینجا مراجعه نمایید :

http://www.google.com/sitemap.xml

قالبهای متفاوت sitemap قابل شناسایی برای گوگل
گوگل امکان شناسایی Sitemap های مختلفی را دارد ولی از بین انواع معرفی شده آن بهترین گزینه استفاده از sitemapهایی است که از پروتکل Sitemap استفاده می کنند. دلیل این پیشنهاد آن است که اولا با استفاده از این پروتکل علاوه بر آدرس صفحات سایت، اطلاعات مربوط به هر یک از این صفحات نیز قابل ثبت می باشند. ثانیا در صورت استفاده از پروتکل Sitemap ، دیگر موتورهای جستجو نیز امکان استفاده از Sitemap طراحی شده را خواهند داشت.

 

پروتکل Sitemap :
این قالب یک پروژه متن باز (Open Source) است که توسط شرکت گوگل و با استفاده از زبان xml طراحی شده است و همانطور که پیش از این نیز اشاره شد فایلهای Sitemapی که از این پروتکل استفاده نمایند علاوه بر نگهداری آدرس صفحات سایت امکان ذخیره سازی اطلاعات مربوط به هر صفحه را نیز دارا خواهند بود.

 

OAI-PMH (Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting)
این قالب، تنها برای سایت هایی توصیه می گردد که هم اکنون از این پروتکل استفاده می کنند.

 

http://seo-services-chennai.sciflare.com/lib/images/2012/06/seo-chennai.jpg

Syndication feed
گوگل قابلیت استفاده از RSS 2.0 و Atom 0.3 feeds را نیز دارا می باشد. تنها در صورتی که هم اکنون از وجود چنین فید هایی در سایت خود بهره می برید، از این روش استفاده نمایید. لازم به ذکر است که فیدها ممکن است تنها اطلاعات آخرین صفحات اضافه شده به سایت را ذخیره نمایند.

فایل متنی
در این قالب از یک فایل متنی (Text File) که در هر سطر آن آدرس یک صفحه ذکر شده است استفاده می شود. در این روش تنها آدرس صفحات ذخیره می شوند و بر خلاف پروتکل Sitemap امکان افزوردن اطلاعات اضافی را ندارد.

ثبت فایل Sitemap
پس از ساخت فایل Sitemap سایت خود می بایست آن را در بخش کاربری خود در سایت گوگل ثبت نمایید.

 

محل قرارگیری فایل Sitemap
پس از ساخت فایل sitemap می بایست آن را در وب سایت خود قرار دهید. نرم افزارهای جستجوگر گوگل تنها قادر به مرور صفحاتی از صفحات معرفی شده در sitemap هستند که در سطح زیرین پوشه قرارگیری فایل sitemap قرار گرفته اند. پس اگر فایل sitemap شما در پوشه فرضی www.sitename.com/foo قرار داشته باشد، نرم افزارهای مذکور تنها قادر به مرور صفحات موجود در این پوشه foo و پوشه های زیرین آن خواهند بود.
در صورتی که در فایل sitemap ، آدرس صفحات موجود در دیگر پوشه های ریشه ثبت شده باشد، نرم افزارهای جستجوگر به سراغ آن صفحات نخواهند رفت. لذا بهترین مکان برای قرارگیری فایل sitemap ریشه سایت است (در اینجا www.sitename.com) بدین ترتیب تمامی صفحات معرفی شده در sitemap توسط نرم افزارهای جستجوگر مرور خواهند شد.

 

محتویات فایل Sitemap
به هنگام ساخت فایل sitemap به نکات زیر دقت کنید:

• فایل sitemap امکان ذخیره سازی آدرس صفحات مختلف و یا آدرس sitemapهای دیگر را دارد.

• در صورتی که فایل sitemap شامل آدرس sitemapهای دیگر است می بایست از روش خاصی برای معرفی آنها استفاده نمود و تعداد این sitemapها نباید از ۱۰۰۰ آدرس تجاوز کند. (روش معرفی sitemapها در مقالات آتی شرح داده خواهد شد.)

• فایل sitemap نباید بیشتر از ۵۰۰۰۰ آدرس را در خود ذخیره کند. علاوه بر آن حجم این فایل در حالت معمولی (فشرده نشده) نباید از ۱۰ مگابایت بیشتر شود. در صورت نیاز به فایل بزرگتر ، به جای استفاده از یک فایل از وجود چند فایل sitemap بهره ببرید.

• تمامی آدرس های معرفی شده در فایل sitemap می بایست از قاعده یکسانی برای آدرس دهی استفاده کنند. به عنوان مثال اگر آدرس یک صفحه را با http://www.sitename.com آغاز نموده اید نباید آدرس صفحه دیگر را با http://sitename.com آغاز نمایید. به همین ترتیب برای آدرس دهی تمامی صفحات معرفی شده در sitemap باید از یکی از روش های فوق استفاده گردد.

• به هنگام معرفی صفحات سایت، آدرس آن را به طور کامل، به همراه پروتکل (برای مثال //:http) و ممیزهای الزامی دیگر مشخص نمایید.

• در آدرس دهی از شماره جلسه (Session ID) استفاده نکنید.

• در آدرس دهی صفحات تنها مجاز به استفاده از کاراکترهای اسکی خاصی هستید و استفاده از کد برخی از کنترلها و کاراکترهای خاص غیر مجاز می باشد. در صورت معتبر نبودن فایل sitemap ساخته شده، به هنگام معرفی آن به گوگل با پیغام خطای مربوط به آن روبرو خواهید شد.

با بکارگیری تکنیکی که در زیر معرفی شده است شما می توانید با عنکبوت گوگل مهربان تر باشید تا شانس حضور موثرتر سایت تان در نتایج جستجوی گوگل افزایش یابد. برای این کار شما فایلی با نام sitemap.xml می سازید و در روت سایت خود قرار می دهید.
مثلا سایت یک شخص می تواند دارای نقشه سایتی (Site Map) به صورت زیر باشد:

 http://www.cleverinternet.co.nz/img/seo01.jpg




http://www.site.com/
always
1.0


http://www.site.com/articles/articleslist.htm
weekly
1.0


http://www.site.com/web/
weekly
1.0


http://www.site.com/rank/ranking.html
weekly
1.0

 

•وآدرس صفحه را مشخص می کنند.

•ودوره به روزرسانی شدن محتوای صفحه را مشخص می کنند. شما می توانید ازalways, hourly, daily, weekly, monthly, yearly, never برای این تگ استفاده کنید.

•ومیزان اهمیت هر صفحه در مقایسه با کل صفحات سایت را نشان می دهد که عددی بین صفر و یک است. سعی نکنید به همه عدد یک داده شود. در این مثال فقط برای برای سه صفحه عدد یک در نظر گرفته شده است. در هر صورت به خاطر داشته باشید که اهمیت همه صفحات سایت شما یکسان نیست و برخی مهمترند!

• استفاده از تگهایوواجباری است و بقیه تگها اختیاری می باشند. دقت کنید که تنها موارد مهم در این مقاله ذکر شده است تا از پیچیدگی مطلب کاسته شود.

آدرس چند نمونه دیگر را که خیلی ساده تنظیم شده می توانید در زیر ملاحظه نمایید:

 

www.persianblog.ir/sitemap.xml

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید:

 

https://www.google.com/webmasters/sitemaps/docs/en/about.html

بعد از آنکه سایت مپ، سایت تان آماده شد و بر روی سرور سایت قرار دادید با مراجعه به آدرس زیر و عضویت در گوگل سایت مپ می توانید سایت مپ (های) خود را به گوگل معرفی کنید. گوگل مراجعه به آنها و وضعیت هر یک را بعد به شما نشان خواهد داد.

 

https://www.google.com/webmasters/sitemaps/login

ودر زمن برای سئوی بهتر وب سایت و اینکه گوگل رتبه شما را افزایش بدهد. سعی کنید مطالب را از جای کپی نگیرید. چون گوگل شما را شنا سایی می کند و رتبه سایت شما را کم می کند

راه های افزایش رتبه در گوگل و سئو

  • مطلالب را خود تان بنویسید
  • سایت خود را به روز کنید و سایت خود را حدقل هفته یک بار بروز کنید.و هرچی دیر تر سایت خود را بروز کنید گوگل رتبه سایتتان را کم می کند
  • از کلمات کلیدی خوب برای مقاله ها استفاده کنید
  • تبلیغات در سایت های دیگر که باعث بازدید سایت شما می شود و گوگل می فهمد که باز دید زیادی دارید رتبه شما را افزایش می دهد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۳۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی