بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

این بلاگ با هدف رشد و فراگیر شدن دات نت نیوک در بین فارسی زبانان و مرجع کاملی برای شروع دات نت نیوک ، یادگیری، دانلود ماژول و اسکین، ماژول نویسی و فارسی سازی و اخبار روزانه آن خواهد بود

نویسندگان

ماژول چیست

دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۵۷ ب.ظ
ماژولها در حقیقت قطعه کدهای برنامه نویسی شده ای هستند که از طریق آنها امکانات مختلفی در اختیار کار بران سایت قرار می گیرد. ماژولها به راحتی به صفحات اضافه می شوند، ویرایش می گردند، و قابل حذف، ذخیره، و جابجایی بر روی صفحات می باشند. برخی از این ماژولها عبارتند از : اخبار ، دانلود فایل ، مناقصه مزایده ، مقالات و...
برای درک مفهوم ماژول ابتدا به توضیحی مختصر درباره معماری کلی دات نت نیوک میپردازیم. دات نت نیوک برنامه ای است که با ASP.NET اجرا میشود و همچنین یک فریم ورک است به این معنی که برنامه ایست که برای گسترش طراحی شده. یکی از راه های توسعه فریم ورک ایجاد ماژول است که این ماژول ها در dnn نصب شده و وقتی اجرا میشوند فریم ورک را برای ایجاد یک وب سایت dnn که پرتال نامیده میشود توسعه میدهند. شکل زیر ساختار فریم وورک دات نت نیوک را نمایش میدهد
همانطور که مشاهده میکنید در هر دات نت نیوک نصب شده میتوان تعداد نامحدودی پرتال ایجاد کرد(تا جایی که منابع سرور بتوانند ساپورت کنند)، و در هر پرتال میتوان تعداد نامحدودی صفحه ایجاد کرد.

ماژول یک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که برای نمایش محتوا یا انجام یک عملیات خاص استفاده میشود. این تعریف بسیار شبیه به تعریف page در ASP.NET است. با این تفاوت که در DNN ماژول ها در صفحات قرار می گریند و در هر صفحه می توان چندین ماژول داشت. یکسری از ماژول ها که آنها را تحت عنوان ماژول های هسته (Core modules) می شناسیم؛ وجود دارند که عملیات ساده و مفیدی را انجام می دهند. برخی از این ماژول ها در هنگام شروع استفاده از پورتال نصب شده و از طریق کنترل پنل توسط کاربران مدیر، میزبان یا هر کاربر مجاز به نصب ماژول دیگری قابل اضافه شدن به صفحات است. برخی دیگر از این ماژول ها استفاده کمتری دارند یا ماهیت تخصصی تری دارند به طور پیش فرض نصب نمی شوند. بلکه از طریق کنترل تعریف ماژول در منوی میزبان قادر به مشاهده لیست آنها و نصب در صورت نیاز هستیم.

محتوا و طرح کلی صفحات بوسیله ماژول ها و چیدمان آنها در صفحه تامین میشود.
ماژول بخشی مجزا از قابلیت هایی است که میتوانید به صفحه اضافه کنید. برای مثال اگر میخواهید لیستی از داکیومنت ها را در صفحه نمایش دهید میتوانید به سادگی با انتخاب ماژول اسناد از پنل مدیریت آنرا در محل مناسب در صفحه اضافه کنید و سپس به ورود محتوای مربوط (داکیومنت ها) در آن بپردازید و آنها را مدیریت کنید.

در واقع هریک از قابلیت های مجزای مد نظر خود در وب سایتتان را باید با ماژول هایی که برای مورد منظور شما طراحی شده اند، تامین کنید. برای مثال میخواهید در سایت خود بخش های اخبار، نظر سنجی و دانلود داشته باشید. برای هر یک از این موارد ماژول هایی وجود دارند که با افزودن آنها در صفحه مورد نظر به کارکرد های مورد نظر دست یابید.


ویژگی های ماژول ها در دات نت نیوک:

• هر ماژول نوع خاصی از محتوا را مدیریت میکند و یا نوع خاصی از نیازها تجاری شما را برآورده میکند.
• هر ماژول ها موجودیتی مستقل در پرتال میباشد به این معنی که هر ماژول به محض اینکه به صفحه ای افزوده میشود یک شناسه یکتا به آن اختصاص داده میشود.
• ماژول ها قابلیت جابجایی و انتقال و یا کپی از صفحه ای به صفحه دیگر را دارا میباشند.
• به هر صفحه میتوان تعداد دلخواهی ماژول اضافه کرد.
• میتوان سطح دسترسی های کاربران را به هر نمونه از ماژول های صفحات پرتال تعیین کرد.
• هر ماژول یک سری تنظیمات عمومی دارد که این تنظیمات در تمام ماژول ها وجود دارند و مربوط به نحوه نمایش و دسترسی های ماژول میباشند. و ممکن است تنظیماتی هم خاص همان ماژول داشته باشد که مرتبط با نحوه کارکرد ماژول میباشد.


بیش از 5000 ماژول از شرکت های تولید کننده مختلف خارجی که طیف گسترده ای از قابلیت های عملیاتی لازم، از یک ماژول html ساده تا ماژول های پیشرفته ای مثل فروشگاه، اخبار و غیره را تحت پوشش قرار میدهند، در فروشگاههای خرید و فروش این ابزار ها مانند www.snowcovered.com موجود میباشد و ابزار های رایگان نیز در سایت هایی مثل www.dnnforg.com موجودند.

نسخه جامع (community) دات نت نیوک (که به همراه سورس کد به زبان VB.Net به صورت رایگان در دسترس است) از ترکیب گلچینی از ماژول های پایه و پرکاربرد در وب ایجاد شده است که به کمک آنها مبتوانید وب سایت های قدرتمند و مقرون به صرفه ای خلق کنید.

در صورت نیاز به ماژول های پیشرفته تر، میتوان در کمترین زمان و با هزینه ای معقول ابزار مورد نظر را تهیه کرد
و حتی در صورت موجود نبودن ماژول دلخواه در مراکز معرفی شده، برنامه نویسان و طراحان به سادگی و با رعایت قواعدی چند در برنامه نویسی، میتوانند ماژول دلخواه شما را با هریک از زبانهای C# و یا VB تهیه کنند

منابع:

http://www.dorsaportal.com

http://mydnn.ir

نظرات (۲)

خوب بود ، ممنون.

 

سلام خیلی ممنون از مطالبتون من موضوع پروژم در رابزه با ما‌‌‌‌ژول rfm12 هست با اجازتون از روی مزالبتون کپی کردم اشکالی نداره؟
پاسخ:
مشکلی نیست
ماژول جدول موجود نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی