
برای افزایش رتبه اینترتی پرتال خود اولین نکته دونستن موارد مربوط به سئو می باشد، حال:
● SEO چیست؟
سئو مخفف واژه های SEARCH
ENGINE OPTIMIAZTION است که معنی آن «بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و
جو» است. بهینه سازی سایت برای کلیدواژه ای خاص انجام می شود. کلیدواژه
عبارتی است که در گوگل جست و جو می شود که می تواند شامل یک یا چند کلمه
باشد.
وقتی صفحه ای از سایت مان را
برای کلیدواژه ای بهینه کنیم، وقتی فردی آن کلیدواژه را در گوگل جست و جو
کرد سایت ما در اولین نتایج جست و جو ظاهر می شود و در نتیجه ترافیک سایت
افزایش می یابد.
نکته مهم آن است که سئو بر
هر صفحه سایت اعمال می شود و هر صفحه سایت مان می تواند رتبه ای متفاوت از
دید گوگل داشته باشد. وقتی از صفحه خاصی از سایت صحبت نمی شود و به بهینه
سازی اشاره می شود معمولا منظور، بهینه سازی صفحه اصلی سایت است.
● چرا سایت را برای گوگل بهینه کنیم؟
هر سایتی برای موفقیت به
بازدیدکننده نیاز دارد و یکی از بهترین روش های جذب بازدیدکنندگان با
کیفیت، هدایت افرادی است که خودشان دنبال مطلب سایتمان هستند و در گوگل به
جست و جو می پردازند. حال چرا در مباحث بهینه سازی سایت بیشتر درباره گوگل
صحبت می شود؟
زیرا تعداد جست و جوهایی که
در گوگل انجام می شود بیشتر از ۶ برابر مجموع تمامی جست و جوهایی است که در
موتورهای جست و جوی دیگر مانند یاهو و... انجام می شود. نکته دیگر آن است
که اصول بهینه سازی سایت در موتورهای جست و جو تقریبا مشابه هستند،
بنابراین اگر سایت را برای گوگل بهینه کنید، معمولا در موتورهای جست و جوی
دیگر نیز رتبه خوبی خواهید داشت.
● نتایج طبیعی و نتایج تبلیغاتی گوگل
همان طور که می دانید برای
دیده شدن در اولین نتایج جست و جوی گوگل دو راه وجود دارد. یک راه پرداخت
مبلغی به گوگل برای نمایش تبلیغ شما در ستون سمت راست نتایج جستجو است.
گوگل سیستم تبلیغاتی پیشرفته
ای دارد که ADWORDS نام دارد و درآمد اصلی گوگل از این راه است. شما می
توانید متن تبلیغاتی کوتاهی تعریف کنید و هرگاه کسی واژه موردنظر شما را
جست و جو کرد، تبلغ شما را ببیند.
راه دیگر قرار گرفتن در
اولین نتایج طبیعی گوگل است. برای این کار لازم نیست پولی بپردازید و باید
بر بهینه سازی سایت کار کنید. نتایج طبیعی همان نتایج جست و جو هستند که در
ستون سمت چپ گوگل نمایش داده می شوند و هر روز با آن ها سروکار داریم.
ولی موضوع مهم آن است که
اهمیت این دو مکان یعنی نتایج طیبعی و نتایج تبلیغاتی یکسان نیست. طبق
بررسی هایی که در سال ۲۰۱۰ توسط یک شرکت معروف آمریکایی انجام شده، کمتر از
۵ درصد جستجوگران بر نتایج تبلیغاتی کلیک می کنند، ولی حدود ۴۵ درصد آنها
بر اولین نتیجه جست و جوی طبیعی گوگل کلیک می کنند.
پس اگر در کلیدواژه موردنظر
اولین نتیجه جست و جوی گوگل باشیم از هر ۱۰۰ جستجوگر ۴۵ نفر وارد سایت ما
خواهند شد، درحالی که حداکثر ۵ نفر از طریق لینک های تبلیغاتی وارد سایت می
شوند. ترافیک ایجادشده از نتایج طبیعی، ۹ برابر ترافیک حاصل از تبلیغ در
گوگل است و همین موضوع اهمیت و ارزش بهینه سازی سایت را نشان می دهد. یکبار
دیگر تکرار می کنیم ترافیک ایجاد شده از نتایج طبیعی رایگان است!
● بهینه سازی سایت شامل چه کارهایی است?