بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

بلاگ تخصصی دات نت نیوک ایران

وبلاگ تخصصی دات نت نیوک فارسی

این بلاگ با هدف رشد و فراگیر شدن دات نت نیوک در بین فارسی زبانان و مرجع کاملی برای شروع دات نت نیوک ، یادگیری، دانلود ماژول و اسکین، ماژول نویسی و فارسی سازی و اخبار روزانه آن خواهد بود

نویسندگان

متن‌باز شدن دات‌نت مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس ;()Connect که با تمرکز روی توسعه‌دهندگان برگزار می‌شود، اعلام کرد که فریم‌ورک دات‌نت را متن باز می‌کند. همچنین علاوه بر متن‌باز کردن دات‌نت، این فرم‌ورک کراس پلتفرم نیز خواهد شد که با وجود این ویژگی اپلیکیشن‌های مبتنی بر دات‌نت در لینوکس و مک نیز اجرا خواهند شد.

در اقدامی که هیچ‌گاه در زمان دو مدیرعامل پیشین مایکروسافت رخ نداد، ردموند در زمان زمامداری ساتیا نادلا در پی متن‌باز کردن فریم‌ورک دات‌نت است. علاوه بر متن‌باز اعلام کردن این فرم‌ورک، دات‌نت کراس‌پلتفرم نیز خواهد شد که از این‌رو توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های توسعه داده شده مبتنی بر دات‌نت را در لینوکس و مک نیز اجرا کنند.

مایکروسافت در سال‌های اخیر بخش‌هایی از دات‌نت را متن‌باز کرد. ردموندی‌ها در ماه آوریل نیز بنیاد دات‌نت را با هدف نظارت بر دستاورد‌های دات‌نت متن باز تاسیس کردند. با توجه به انتشار اخباری در مورد متن‌باز شدن دات‌نت، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت درپی جذب توسعه‌دهندگانی است که در حال کار با انواع فناوری‌های متن‌باز به منظور توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مبتنی بر سرویس‌های ابری برای چندین پلتفرم هستند. توسعه‌ی نرم‌افزار مثل تمامی جنبه‌های دنیای فناوری، تفاوت عمده‌‌ای با ده سال پیش کرده است. در حال حاضر توسعه‌دهندگان به دنبال استفاده از ابزار‌هایی هستند که بتوانند اپلیکیشن‌های خود را بدون نیاز به تجربه‌‌ی محیط‌های مختلف برنامه‌نویسی، توسعه دهند.

سوما سوماسگیر، قائم مقام مایکروسافت بخش توسعه‌ی مایکروسافت در خصوص متن‌باز شدن دات‌نت گفت:

متن‌باز شدن دات‌نت تغییر بزرگی برای مایکروسافت است که بصورت آهسته و پیوسته در سال‌های اخیر پی‌ریزی شده است. تلاش برای متن‌‌باز کردن دات‌نت، درک موقعیت کنونی جهان و وضعیت توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها است. ما باید برای برطرف کردن نیازهای توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنیم.

مایکروسافت چگونه دات‌نت را متن باز خواهد کرد؟

پروسه‌ی متن باز کردن دات‌نت یک شبه انجام نخواهد شد. انتظار می‌رود این پروسه در طول چند ماه تکمیل شود. از دیروز مایکروسافت مخازن دات‌نت را در گیت‌هاب در دسترس عموم قرار داده است. ردموندی‌ها درصدد تشویق توسعه‌دهندگان برای مشارکت در توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها براساس دات‌نت متن باز است.

مایکروسافت برای تسریع در امر متن‌باز کردن دات‌نت، از وجود سرویس‌هایی که پیش‌تر در این حوزه فعالیت می‌کردند، یاری خواهد گرفت. از جمله‌‌ی این سرویس‌ها می‌توان به پروژه‌ی مونو اشاره کرد. پروژه‌ی مونو، سرویسی است که در جهت تبدیل دات‌نت به یک بستر کراس پلتفرم توسعه یافته، از این‌رو ردموندی‌ها بر این باورند که توانایی‌های متخصصان مونو بسیار با ارزش است.

همکاری نزدیک کمپانی مایکروسافت با متخصصان پروژه‌ی مونو به معنای همکاری ردموندی‌ها با کمپانی زامارین (Xamarin) است که پروژه مونو توسط آن توسعه یافته است. در ابتدای سال جاری میلادی اخباری مبنی بر خرید کمپانی زامارین توسط مایکروسافت منتشر شده بود. این خرید در جهت تسریع امر اضافه کردن قابلیت کراس پلتفرم به دات‌نت انجام خواهد پذیرفت. با انتشار خبر مربوط به متن باز کردن دات‌نت، گمانه‌ها در این خصوص تقویت شده است.

مایکروسافت اعلام کرده که شماری از قابلیت‌های ارائه شده توسط زامارین را به ویژوال استودیو خواهد افزود. ردموندی‌ها همچنین از ارائه هر چه بیشتر محصولات با استفاده از قابلیت‌های محصولات کمپانی زامارین در آینده خبر داد.

مایکروسافت علاوه بر متن باز کردن دات‌نت، نسخه‌ی رایگانی از ویژوال استودیو را نیز روانه‌ی بازار خواهد کرد. این نسخه از ویژوال استودیو که Visual Studio Community 2013 نام دارد، امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم بصورت رایگان و بدون نیاز به تهیه ویژوال استودیو در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد داد.

سوماسگیر با اشاره به نسخه‌ی رایگان ویژوال استودیو گفت:

هدف اصلی ما، تبدیل شدن به قلب اصلی فرآیند توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها در پلتفرم‌های موبایل و سرویس‌های ابری، فارغ از محصولی است که توسعه می‌یابد. زمانی که پیشرفت خوبی در میان توسعه‌دهندگان داشته باشیم، سایر پیشرفت‌ها نیز حاصل خواهد شد.

ریشه‌های دات‌نت متن‌باز

فریم‌ورک دات‌نت در سال ۲۰۰۲ با هدف تسهیل توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای ویندوز منتشر شد. در آن سال‌ها ویندوز همچنان به‌عنوان یک اکوسیستم قالب در دنیای فناوی مطرح بود و پلتفرم‌های متن باز قدرت چندانی نداشتند؛ ضمنا خبری از پلتفرم‌های موبایل نیز وجود نداشت.

با گسترش استفاده از دات‌نت و بلوغ این فریم‌ورک، بخشی از تیم توسعه‌دهنده، نظراتی را در مورد پشتیبانی همزمان از مک و ویندوز مطرح کردند که البته مخالفانی را نیز داشت.

مایکروسافت برای آزمایش این نظریه، فریم‌ورک متن باز سیلورلایت را که یک پیاده‌سازی از Net. است، برای مک منتشر کرد. درموندی‌ها در سال‌های اخیر شاهد مجادله‌ی تیم توسعه‌ی دات‌نت و آزور با تیم توسعه‌ی ویندوز برای پشتیبانی از سایر پلتفرم‌ها بودند.

در اوخر دهه‌ی ۲۰۰۰ و پس از افزایش محبوبیت سیستم‌‌های متن‌باز، تحقیقات نشان از کاهش رضایت توسعه‌دهندگان مبتنی بر دات‌نت، از این پلتفرم داشت. گوگل سیستم‌عامل متن باز اندروید را معرفی کرده و گیت‌هاب دروازه‌های مخازن خود را برای به اشتراک‌گذاری انواع نمونه‌های کد باز کرده بود.

توسعه‌دهندگان با گذشت زمان، گزینه‌های بیشتری را برای توسعه پیش روی خود دیدند، در حالی که مایکروسافت همچنان بر سیاست‌های پیشین خود پا فشاری می‌کرد.

تیم توسعه‌ی ویندوز در پاسخ به ضعف پلتفرم دات‌نت از نظر کاربری در سایر اکوسیتسم‌ها، به HTML 5 و وجود نرم‌افزار اینترنت اکسپلورر برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های سمت کاربر اشاره می‌کردند. اما HTML 5 گزینه‌ی مناسبی برای پوشش دادن همه‌ی نیازها نبود.

 سیاست جدید با تمرکز بیشتر رو سرویس‌های ابری

ساتیا نادلا با تکیه زدن بر زمام امور در ردموند، دوران جدیدی را برای مایکروسافت رقم زد. در هشت ماه اخیر فعالیت مدیرعامل جدید مایکروسافت، شاهد اتخاذ رویکردهای جدیدی توسط مایکروسافت هستیم که شاید عرضه‌ی آفیس برای آیپد و رایگان کردن امکان ویرایش اسناد در آفیس آیپد نمونه‌ای از این رویکرد باشد.

MicrosoftNetInt 1

سوماسگیر در خصوص استقبال از تصمیم مایکروسافت گفت:

ما می‌دانیم که همه‌ی توسعه‌دهندگان در جهان با متن‌باز شدن دات‌نت به سراغ آن نخواهند آمد، از این‌رو باید به دنبال نقشی برای خود باشیم تا کاربران را به سوی خود جذب کنیم.

دنیای متن باز و کمپانی‌های فعال در این حوزه نیز همگام با تغییرات مایکروسافت، تحولاتی را شاهد بودند. برای مثال بسیاری از کمپانی‌هایی که در حوزه‌ی متن‌باز فعالیت می‌کنند، محصولات تجاری را نیز عرضه می‌کنند.

راه دراز مایکروسافت برای جذب توسعه‌دهندگان

 مایکروسافت برای جذب توسعه‌دهندگان راه درازی در پیش دارد و با وجود انواع سیستم‌ها و فناوری‌های متن‌باز، کار مایکروسافت سخت‌تر ازپیش است. برخی از توسعه‌دهندگان، دات‌نت را به‌دلیل بسته بودن ترک کرده و راهی سایر پلتفرم‌های توسعه شده‌اند. نسل جدید برنامه‌نویسان نیز از ابتدا کار با سیستم‌های دیگری را تجربه کرده‌اند.

متن باز کردن دات‌نت، از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است. این اقدام مایکروسافت را می‌توان سیاست خطرناکی عنوان کرد، چراکه شاید توسعه‌دهندگان کنونی، به‌دلیل از دست دادن برخی از قابلیت‌های پیشین که در اثر متن باز شدن در دسترس نیست، از این پلتفرم مهاجرت کنند.

در حال حاضر، مایکروسافت تقاضای بیشتری را از سوی سرویس آزور و آفیس ۳۶۵ پذیرایی می‌کند. ردموندی‌ها دیگر به ویندوز و محصولات جانبی آن به عنوان منبع اصلی درآمد مایکروسافت نمی‌نگرند. مایکروسافت به سمت تبدیل به یک کمپانی با ارائه‌ی سرویس‌های ابری پیش می‌رود و تمامی سیاست‌های اتخاذ شده در این فاصله نیز در جهت تحقق اهداف بلند مدت ردموندی‌ها است.

سوماسگیر در این خصوص چنین اظهار نظر می‌کند:

جهان رفته‌رفته پیچیده تر می‌شود و هدف ما ساده‌کردن مسائل برای توسعه دهندگان است.

بازار مشتریان تجاری در سال‌های اخیر دچار تحول شده و مایکروسافت بازگشت به دوران قدرت را در اعمال تغییراتی چون پیوستن به صف ارائه‌کنندگان سرویس‌های متن‌باز دیده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی